vida عمومي
|
شناخت انواع رنگ مو
وقتي براي خريد رنگ مو به داروخانه مي رويد و يا سري به آرايشگاه مي زنيد، احتمالا مي گوييد يك رنگ مو به من بدهيد، ولي نمي دانيد انواع مختلفي از رنگ مو وجود دارد كه شما مي توانيد آن ها را هم انتخاب كنيد. در واقع رنگ هايي كه معمولا استفاده مي كنيد، رنگ هاي اكسيداسيون دايم هستند. شناخت انواع رنگ موهاي موجود در بازار به شما كمك مي كند كه هر كدام را در موقع خودش استفاده كنيد.
اگر شما مي خواهيد فقط براي رفتن به يك مهماني و يا يك سفر چند روزه، موهاي تان را رنگ كنيد و حال و هوايي عوض كنيد، پيشنهاد ما اين است كه سراغ رنگ موهاي موقتي برويد. بازيگران سينما و تئاتر هم براي بازي كردن در نقش هاي كوتاه مدت، با اين نوع رنگ ها موهاي شان را رنگ مي كنند تا بتوانند به راحتي به رنگ موي اوليه خود باز گردند.
اين محصولات دو دسته اند: رنگ موهاي موقت و رنگ موهاي نيمه دايم.
رنگ موهاي موقت
اين فرآورده ها اساسا رنگ طبيعي مو را روشن تر و درخشان تر مي كنند، از تندي موهاي سفيد يا زرد مي كاهند و موهاي راه راه و مش شده را يكنواخت مي كنند. اين رنگ ها تغيير شديدي در رنگ مو ايجاد نمي كنند و چون به راحتي و با يك بار شستشو از بين مي روند، براي امتحان كردن يك رنگ مو مناسب هستند.
رنگ مو
دو نوع رنگ موي موقت وجود دارد: رقيق ها و غليظ ها.
رقيق ها موها را خيلي ملايم رنگ مي كنند، در حالي كه غليظ ها رنگ تيره تري ايجاد مي كنند. رنگ موهاي موقت رقيق اصولا به صورت مايع هستند و پس از استفاده و بدون اين كه آبكشي شوند، به مو مدل مي دهند. وقتي در غلظت بالا استفاده شوند، اثرشان عادي نيست. بعضي از اين رنگ هاي موقت به صورت اسپري در فروشگاه ها موجود است.
رنگ هاي به كار رفته در رقيق ها، معمولا رنگ هاي تضمين شده و رنگ هاي مصنوعي تصفيه شده اي هستند كه از نقطه نظر ايمني تست شده اند و براي استفاده در غذاها، داروها و لوازم آرايشي توسط FDA (اداره ي غذا و دارو) مورد تاييد واقع گشته اند. اين رنگ ها تقريبا بي خطرند، لذا در برچسب روي بسته بندي ها، لزوم انجام تست پاچ قيد نشده است (در تست پاچ، بايد رنگ مو را 48 ساعت قبل از استفاده، روي قسمت كوچكي از پوست دست گذاشته و پس از نيم ساعت بشوييد).
اسپري رنگ مو
رقيقها همچنين حاوي اسيد ضعيفي هستند كه باعث افزايش قدرت جذب رنگ توسط مو مي گردند. برخي فرآورده ها ممكن است علاوه بر رنگ هاي تضمين شده، حاوي رنگ هاي تركيبي ديگر باشند كه در اين صورت برچسب بسته بندي اين فرآورده ها، داراي تذكراتي براي رعايت احتياط و همچنين آموزش انجام پاچ تست مقدماتي است. اكثر اين مواد علاوه بر رنگ، براي مدل دادن مو نيز به كار برده مي شوند.
برخي فرآورده ها به صورت اسپري، موس يا ژل ساخته شده اند، برخي براي ايجاد رنگ هاي فانتزي مو، قرمز، آبي، طلايي نقرهاي، صورتي و ساير رنگ هاي غيرمعمول به كار مي روند. همه رنگ هاي موقت، مواد رنگي را مثل يك پوشش رنگي روي مو مي گذارند و به درون ساختمان مو نفوذ نمي كنند و يا خيلي كم نفوذ مي كنند.
رنگ هاي خيلي غليظ ممكن است به بالش يا لباس ماليده شوند. تعريق موجب رنگ دادن مو به پوست مي گردد. رنگ هاي موقت تا اندازه اي نسبت به آب مقاوم هستند، ولي به راحتي با يك بار شستشو از بين مي روند.
رنگ مو
رنگ هاي نيمه دايم
رنگ هاي نيمه دايم چند امتياز دارند. دوام شان از رنگ هاي موقت بيشتر است، ولي پس از 4 تا 5 بار شستشو از بين مي روند، لذا اگر خوش تان نيامد، براي تان مشكلي ايجاد نخواهد كرد.
اين فرآورده ها كاربردشان آسان است و تقريبا طبيعي به نظر مي آيند و كمتر از رنگ هاي اكسيداسيون دايمي، عكسالعملهاي آلرژي ايجاد مي كنند. عيبي كه دارند اين است كه اثرشان دايمي نيست، همچنين نمي توانند براي ايجاد رنگي روشن تر از رنگ اصلي مو به كار برده شوند.
اين فرآورده ها حاوي رنگ هاي آلي هستند كه مخصوصا براي نفوذ در مو و سفت كردن مو در نظر گرفته شدهاند. به ماده اكسيد كننده يا آمونياك كه براي رنگ هاي اكسيداسيون ضروري هستند، احتياج ندارند و لذا لازم نيست قبل از استفاده با آن ها مخلوط شوند. به اين ترتيب مصرف آن ها آسان تر است و ملايم تر از رنگ هاي اكسيداسيون هستند. اين نوع رنگها را مستقيما به مو زده و مثل شامپو به تمام قسمت هاي مو مي مالند. اكثرا به صورت مايع بوده، اما تعداد كمي نيز به صورت موس هستند.
چون رنگ به داخل مو نفوذ مي كند، مو كاملا رنگ مي شود و بر خلاف رنگ هاي موقت به لباس و ملافه و... ماليده نمي شود. بسته به دفعات مصرف و فاصله بين آن ها، براي رنگ كردن تدريجي يا سريع مو به كار مي روند.
رنگ هاي نيمه دايم به صورت سري كاملي از بلوند خاكستري تا مشكي معمولي وجود دارند و نيز انواعي از طيف خاكستري، به رنگ هاي دودي يا نقرهاي موجود مي باشند.
در واقع اين رنگها اغلب براي پوشاندن موهاي سفيد (وقتي كمتر از 40 درصد مو، سفيد و به صورت يكنواخت منتشر شده باشد) يا براي از بين بردن رنگ هاي زرد و خاكستري يا سفيد كردن آن ها به كار مي روند. همچنين براي طراوت دادن به رنگ مو در فواصل مصرف رنگ هاي دائمي يا براي افزايش درخشندگي موي طبيعي، مصرف مي شوند.
رنگ مو
معمولا اين رنگ ها براي موهاي دكلره شده توصيه نمي شوند.
با رنگ هاي نيمه دايم تعداد موارد عكس العملهاي آلرژيك خيلي پايين است و اغلب در افرادي پيش مي آيد كه به رنگ هاي اكسيداسيون حساس هستند. با اين حال براي احتياط، در برچسب بسته بنديها، انجام تست پاچ، قبل از هر بار مصرف، دستور داده شده است.
اگر شما مي خواهيد از هر كدام از اين رنگ ها استفاده كنيد، دستورات برچسب را به دقت مطالعه نموده و به آنها عمل كنيد و قبل از هر بار مصرف، پاچ تست انجام دهيد. منبع:beytoote.com ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
معرفي بهترين و معروف ترين برند هاي لوازم آرايشي شركت هاي آرايشي و بهداشتي زيادي در سرتاسر دنيا به توليد لوازم آرايشي پرداخته اند و در سطح دنيا برندهاي معروف و متعددي در حوزه لوازم آرايشي و بهداشتي وجود دارد كه به زيبايي بانوان كمك مي كنند . در اين بخش از دنياي مد نمناك به معرفي معروف ترين و بزرگترين برندهاي آرايشي اشاره مي كنيم. برندهاي لوازم آرايشي معروف ترين برندهاي لوازم آرايشي را بشناسيد محصولات زيبايي بايد حاوي مواد طبيعي نيز باشند و براي پوست شما مناسب باشند. برندهاي آرايشي معروف در سطح دنيا در بردارنده بهترين نتيجه ممكن بوده و ايمني مناسبي را نيز در بر داشته اند.در ادامه شما را با ليستي از بهترين برندهاي آرايشي كه از شهرت بسزايي برخوردارند آشنا خواهيم كرد. شماره 10:كلينيكClinique برند كلينيك برندي استثنايي در سرتاسر جهان است كه براي هر منطقه جغرافيايي محصولات مناسب با پوست مردم آن منطقه ارائه مي دهد. محصولات اين برند هيچ گونه حساسيتي در پوست ايجاد نمي كنند و از اين رو توصيه بسياري از متخصصان پوست اين برند است. اين برند شهرت خود را در ميان لوازم ارايشي تمامي ملكه ها دارا مي باشد. كلينيكClinique برند كلينيك توصيه متخصصان پوست برند مك برندي است كه تحسين تمامي افراد را برانگيخته و موجب رضايت تمامي علايق و سليقه ها شده است. اين برند در ميان افراد مشهور نيز بسيار پرطرفدار است و داراي طيفي اختصاصي از محصولات زيبايي است. اين محصولات كيفيت بالايي دارند و توليدات آن نيازهاي تمامي زنان را تامين نموده است. MAC مك محصولات آرايشي با كيفيت برند مك يكي از محصولاتي كه موجب زيبايي خيره كننده زنان مي شود مارك مايبيلين است كه مي توان در آخرين لحظه از آنها استفاده كرده و از منزل خارج شد.برند مايبيلين در ميان انواع مختلف مردم شهرت بسياري دارد و برندي در حال شكوفايي مي باشد. مايبيلينMaybelline مارك مايبيلين از بهترين برندهاي لوازم آرايشي يكي از بهترين برندها در سراسر دنيا اربان ديكي است كه در سال 1996 تاسيس گرديده است.محصولات اين برند از تنوع زيادي برخوردارند و در مدت كوتاهي توانسته اند شهرت زيادي را به دست بياورند و چشم ها را به خود خيره سازند. اربان ديكيUrban Decay شهرت برند اربان ديكي در بين خانم ها يكي از برترين شركت ها در زمينه لوازم ارايشي شركت اوريفليم است كه در سال 1967 توسط دو برادر سوئدي بنيان گذاري شد. اوريفليم شهرت زيادي را در بين برندهاي آرايشي دارد و همانند اربان ديكي سهم بسيار بزرگي را از بازار لوازم ارايشي به خود اختصاص داده است. اين شركت مقداري از در آمد امور خيريه مي كند. اوريفليمOriflame اوريفليم يكي از برترين شركت ها در زمينه لوازم آرايشي يكي از مشهورترين برندها در سرتاسر جهان برند لوازم آرايشي آمريكايي كاور گرل است كه موفقيت خود را علاوه بر كيفيت محصولاتش مديون تبليغات چهره هاي مشهوري مانند كريستي برينكلي و تيرا بانكس است . اين برند آرايشي در بين افراد مشهور طرفداران زيادي دارد. كاور گرل Cover Girl كاور گرل Cover Girl برند پرطرفدار در بين افراد مشهور يكي از بهترين محصولات ارايشي مي تواند لوازم آرايشي توليدي آون است كه در بازار فروش مقام دوم را بخود اختصاص داده و در بيش 140 كشور جهان فروش بسيار سريعي دارد. شهرت اين شركت توليد كننده لوازم آرايشي از استراتژي فروش خانه به خانه مي باشد. آون Avon فروش آون Avon در بيش 140 كشور جهان قديمي ترين و مورد اعتمادترين برند در لوازم ارايشي مارك رولون است كه انواع رژ لب و وسايل مراقبتي از لب معروفي دارد و به همين خاطر مورد توجه زنان جوان قرار گرفته است. يكي ديگر از محصولات پرطرفدار لورن كرم ها و محصولات مراقبت از پوست آن است كه شهرت اين شركت را به حداكثر رسانده است. رولون Revlon مارك رولون قديمي ترين و مورد اعتمادترين برند در لوازم آرايشي از جديدترين و جوانترين برندها در دنيا برند اتود مي باشد كه محصولات متنوع آن از كيفيت بالايي برخوردار هستند وبه همين علت در كوتاه مدت توانسته اند نظر مشتريان را به خود جلب نمايند . اين برند محصول كشور كره جنوبي مجموعه رنگي متنوع بزرگي را ارائه كرده كه پيشرفت قابل توجهي را در دنياي مد و زيبايي به دست آورده است. اتود Etude برند اتود محصول كشور كره جنوبي لوريل گروپ بهترين برند در صنعت لوازم آرايشي لوريل گروپ است كه داراي تنوع محصولي بيش از 500 عنوان است . اين شركت ابتدا به توليد رنگ مو پرداخت و سپس به توليد محصولات مراقبت از پوست، مراقبت از مو، عطرهاي متنوع و ... پرداخت. منبع:namnak.com ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
پاك كننده صورت
فونداسيون يكي از محصولات آرايشي و بهداشتي مهم كرم مرطوب كننده بدن رژگونه نرم كننده مو بالم لب يكي از محصولات آرايشي و بهداشتي ضروري لوسيون بدن خط چشم اسپري مو اسكراب بدن يكي از محصولات آرايشي و بهداشتي ضروري شامپوي خشك كرم مرطوب كننده صورت ضدآفتاب روزمره كرم دست ريمل رژ لب شامپو از ضروريترين محصولات آرايشي و بهداشتي لاك ناخن دئودورانت منبع:redmag.ir ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
معرفي شغل آرايشگر در طول تاريخ بشر زيبايي و آراستگي مورد توجه همه بوده است. ظاهر افراد تا حد زيادي نشان دهنده شخصيت افراد مي باشد و در ارتباطات اجتماعي موثر است. از دلايل اصلي اهميت داشتن آرايش براي افراد، پوشاندن عيب هاي موجود در مو و پوست و زيباتر شدن مي باشد. آرايشگري فن و هنري است كه به زيباتر جلوه دادن ظاهر افراد (پوست، مو و ...) مي پردازد. آرايش به معني اضافه كردن و پيرايش به معناي كم كردن است. در كشور ما آرايش بيشتر براي خانم ها و پيرايش براي آقايان استفاده مي شود. آرايشگر زنانه به كوتاه كردن، مدل دادن، رنگ كردن موها، آرايش صورت، پاكسازي پوست و طراحي ناخن ها مي پردازد. در آرايشگاه هاي مردانه كارهاي كوتاه كردن، حالت دادن و رنگ كردن موها و اصلاح صورت انجام مي شود. آرايشگري حرفه اي در جهان به يك علم تبديل شده و اصول خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در مورد كوتاهي مو آرايشگر حرفه اي، با تجربهاي كه دارد فرم صورت از نظر استخواني يا گوشتي بودن، جنس مو، اندازه گردن، اشكال هندسي سر و ساير گزينهها را در نظر گرفته و سپس تصميم ميگيرد كه مو را چگونه اصلاح كند اما در كشور ما كه اين شغل عمدتا به صورت حرفه اي نمي باشد، مشتري دستور ميدهد كه چه مدل مويي داشته باشد. براي آرايشگر شدن مي توانيد دوره هاي فني موجود را گذرانده و يا در كنار يك آرايشگر ماهر كارآموزي كنيد. براي اين شغل بايد بتوانيد مهارت هاي ارتباطي خوبي داشته و به بهترين شكل به مشتريان خدمات ارائه دهيد. بايد خلاق بوده و از آخرين مدل ها و مدها و روش ها اطلاع داشته باشيد. طبق برخي تحقيقات انجام شده، آرايشگري شادترين شغل دنيا مي باشد. البته در بلندمدت ممكن است آرايشگر دچار مشكلاتي از قبيل كمردرد و پادرد شود. كار آرايشگري معمولا به صورت تمام وقت است. در برخي زمان هاي سال مانند اعياد تا ساعات طولاني حتي در شب ها و تعطيلات نيز آرايشگرها بايد كار كنند. البته افرادي كه خود سالن زيبايي و آرايشگاه دارند، تعيين ساعت كاري بر عهده خودشان است. محل كار آرايشگر در سالن هاي زيبايي و آرايشگاه هاي مختلف است كه بايد شرايط خاصي داشته و مورد تاييد وزارت بهداشت باشد. در ادامه براي آشنايي بيشتر با شغل آرايشگري اطلاعات كاملي در زمينه وظايف، مهارت و دانش مورد نياز، تحصيلات لازم و نحوه وظايف آرايشگر خوشامدگويي به مشتريان شستن موهاي مشتريان كوتاهي هاي ساده اطمينان از تميز و آماده بودن لوازم كار و حوله ها تميز و مرتب كردن سالن نوبت دادن به مشتريان و تحويل پول از آنها به عنوان يك آرايشگر ماهر بايد با مشتريان در مورد نوع كاري كه مي خواهند صحبت كرده و مشاوره هاي لازم را به آنها داده و جديد ترين روش ها و مدل ها را به اطلاع شان برسانيد.
به طور كلي كار يك آرايشگر ماهر عبارتند از: كوتاه كردن و مدل دار كردن مو رنگ كردن، فركردن يا صاف كردن مو دادن مشاوره در خصوص مشكلات پوست و مو انجام اصلاح ابرو و صورت انجام آرايش هاي صورت، پاكسازي پوست و طراحي ناخن ها ( در آرايشگاه هاي زنانه) رعايت كامل اصول بهداشتي در كار تهيه مواد و وسايل لازم براي آرايشگاه در آرايشگاه هاي بزرگ معمولا آرايشگرها به صورت تخصصي كار مي كنند به عنوان مثال يك آرايشگر فقط كار كوتاهي مو و ديگري كار رنگ كردن مو را انجام مي دهد. در آرايشگاه هاي كوچك معمولا يك يا دو آرايشگر همه كارهاي مشتريان را انجام مي دهند.
مهارت هاي ارتباطي عالي كه در جذب مشتري در اين كار بسيار مهم و تاثيرگذار است. توان ارائه خدمات مناسب به مشتري اطلاع از مدهاي جديد يادگيري روش هاي جديد آشنايي با مسايل ايمني و بهداشتي آراستگي ظاهري
نحوه ورود به شغل آرايشگري فرصت شغلي و بازاركار آرايشگري در صورت داشتن تجربه لازم و سرمايه مورد نياز، مي توانيد مستقل شده و براي خود آرايشگاهي راه اندازي كنيد. اگر سرمايه كافي نداريد، مي توانيد با چند آرايشگر ديگر به صورت مشترك، آرايشگاهي تاسيس كنيد. همچنين مي توانيد با گذراندن دوره هاي تخصصي و گرفتن مدرك مربيگري آموزشگاه آرايشگري راه اندازي كنيد. هزينه هاي راه اندازي يك آرايشگاه يا آموزشگاه آرايشگري ممكن است زياد باشد، اما آرايشگران اگر بتوانند خدمات خوبي ارائه كرده و مشتري جذب كنند، به زودي با درآمد خود مي توانند اين هزينه ها را جبران كنند. براي آشنايي با شرايط تاسيس آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد روي لينك زير كليك كنيد :
از آنجا كه امروزه مردم به زيبايي و آراستگي خود بيش از پيش اهميت مي دهند و به صورت يكي از نيازهاي اصلي آنها درآمده است، وضعيت بازاركار مناسبي براي اين شغل وجود دارد و روند رو به رشدي را نيز در سال هاي آتي مي توان براي آن پيش بيني كرد. وضعيت استخدام اين شغل در برخي كشورهاي جهان به شرح زير است : آمريكا - پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام آرايشگرها بين سال هاي 2010 تا 2020، رشد 14 درصدي خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي همه مشاغل 14 درصد مي باشد. استراليا - در بازه زماني 5 سال گذشته ميزان استخدام اين شغل رشد منفي 3.1 درصدي داشته و رشد متوسطي در آينده براي آن پيش بيني مي شود.
ميزان درآمد آرايشگر آرايشگري يك شغل بسيار زودبازده مي باشد. به اين معنا كه فرد پس از ديدن آموزش هاي لازم، در مدت زمان كوتاهي مي تواند درآمد كسب كند. درآمد آرايشگر بسيار متفاوت است. ميزان مهارت، توانمندي، به روز بودن و تجربه آرايشگر و ميزان رضايت مشتري در موفقيت او و كسب درآمد بيشتر بسيار مهم و موثر مي باشد. در مجموع آرايشگري درآمد مناسبي دارد. آرايشگراني كه آرايشگاه يا آموزشگاه آرايشگري مستقل دارند، درآمد بالاتر و گاهي بسيار بالاتري نسبت به ساير آرايشگران دارند. البته به شرطي كه هميشه خدمات مطلوب و مناسبي به مشتريان ارائه دهند. بسياري از آرايشگاه هاي زنانه چون در كنار آرايشگري خدمات بهداشتي،زيبايي و پوستي بيشتري نسبت به آرايشگاه هاي مردانه ارائه مي دهند، درآمد بالاتري دارند. ميزان درآمد آرايشگرها در برخي از كشورهاي جهان عبارتند از : آمريكا - متوسط درآمد اين شغل ساعتي 10.82 دلار (براي همه مشاغل ساعتي 16.27 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرين آمارها در اسل 2013، درآمد سالانه آرايشگران 23.150 دلار بوده است. استراليا - متوسط درآمد سالانه اين شغل 31.200 دلار (قبل از كسر ماليات) مي باشد. انگلستان - متوسط درآمد سالانه اين شغل براي افراد آموزش ديده بين 21.500 تا30.500 دلار و براي افراد بسيار متخصص بسته به نوع كار و محل سالن خود46.000 دلار يا بيشتر مي باشد. در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و ... براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند. به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند. شخصيت هاي مناسب اين شغل بر اساس شخصيت شناسي MBTI : (براي مشاهده كامل هرتيپ شخصيتي روي آن كليك كنيد) ESFJ اين تيپ شخصيتي از كارهاي خدماتي لذت مي برد و دوست دارد با مردم در تماس باشد و به آنها كمك كند. ISFP اين تيپ شخصيتي از ارائه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي آنها لذت مي برد.
منبع:iranianpath.com ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
علاقمندي پرداخت دستمزد بالا انتخاب نامناسب آرايشگر اگريك آرايشگر بتواند با خلاقيتش مشتري را راضي و شيفته كند، آرايشگر فوقالعاده خوبي است. استخدام آرايشگر خيلي باتجربه استخدام آرايشگر بدون آزمون آرايشگاه موفق معمولا با تابلو و تبليغات خود به مشتريها اعلام ميكند كه چه نوع خدماتي ارائه ميدهد. مكان نامناسب مديريت ضعيف عدم تبليغات در صفحات نيازمندي روزنامه تبليغات سوپر ماركت و فروشگاه مواد غذايي تاثير چنداني روي كسب و كار آرايشگاه نخواهد داشت. تبليغات بيتاثير ناديده گرفتن تاثير تبليغات كامپيوتري اهميت ندادن به پرسنل منبع : .irangan.com ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |